PARENT COACHING

7 πράγματα που μπορούμε να κάνουμε σαν γονείς για να μεγαλώσουμε αυτόνομα και ανεξάρτητα παιδιά

Calendar 06 Δεκεμβρίου 2022

“Όχι, μόνος μου!”

 

Μια φράση που ακούνε καθημερινά εκατομμύρια γονείς στον κόσμο, ειδικά αν έχουμε να κάνουμε με παιδιά τα οποίο βρίσκονται στο δεύτερο έτος ζωής τους. Αυτή η μικρή φράση, κρύβει μέσα της όλη την προσπάθεια ενός μικρού παιδιού να ασκήσει έλεγχο στο περιβάλλον του, να δει αν μπορεί να κάνει πράγματα μόνο του.

 

Τα μικρά παιδιά διεκδικούν από τη φύση τους την αυτονομία. Σαν γονείς, έχουμε τη δυνατότητα να ενθαρρύνουμε τα παιδιά μας να αναπτύξουν αυτονομία, ακολουθώντας τις πιο κάτω συμβουλές:

 

1. Δώσε ευκαιρίες στο παιδί να δοκιμάσει την αυτονομία του.

Όσο παράξενο κι αν σου ακούγεται, το παιδί σου δεν σε χρειάζεται για όλα, ακόμα και στα δύο του χρόνια. Είναι μεγάλος πειρασμός για ένα γονιό να επέμβει και να λύσει ένα πρόβλημα αμέσως, αλλά αυτό δεν επιτρέπει στο παιδί να δοκιμάσει τις δυνατότητες του, να μάθει. Μην ξεχνάς ότι ένα παιδί που χρειάζεται βοήθεια, θα το εκφράσει (ακούς κι εσύ τη λέξη “μαμά”, εκατό φορές την ημέρα;)

 

2. Δώσε χρόνο στο παιδί να δοκιμάσει νέα πράγματα.

Είναι ξεκάθαρο ότι οτιδήποτε μπορεί να κάνει ένα παιδί, ένας ενήλικας μπορεί να το κάνει πολύ πιο γρήγορα. Το παιδί σου όμως μαθαίνει ακόμα, και αυτό χρειάζεται χρόνο. Δώσε αυτό τον χρόνο στο παιδί σου, και συγκράτησε τον εαυτό σου όταν θέλεις να πεις: “Άντε, πόση ώρα, να το κάνω εγώ να τελειώνουμε;”.  Κι εσύ που τώρα ξέρεις να κάνεις τα περισσότερα, κάπως ξεκίνησες, και είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι ένα παιδί δεν έχει ουσιαστική αίσθηση του χρόνου. Κάνε υπομονή.

 

3. Άσε το παιδί σου να κάνει λάθη.

Τα λάθη είναι υπέροχες ευκαιρίες για μάθηση. Είναι ο τρόπος με τον οποίο μαθαίνουμε. Δεν υπάρχει άνθρωπος που να τα κάνει όλα σωστά από την πρώτη φορά, και το παιδί σου δεν είναι η εξαίρεση. Θα κάνει λάθη, θα προσπαθήσει ξανά, και ξανά, και θα τα καταφέρει. Είναι σημαντικό να εστιάζουμε στην προσπάθεια, κι όχι στο αποτέλεσμα.

 

4. Δώσε επιλογές στο παιδί σου.

Άσε το παιδί σου να επιλέξει μεταξύ επιλογών τις οποίες εγκρίνεις. Με αυτό τον τρόπο γλιτώνεις και πολλά παιχνίδια εξουσίας με το παιδί. Δώσε επιλογές σε όσα περισσότερα πράγματα μπορείς μέσα στη μέρα, δώσε ευκαιρίες στο παιδί να σκεφτεί, να δοκιμάσει τις δυνατότητες του, να επηρεάσει τον κόσμο του. Από τα ρούχα που θα φορέσει, μέχρι το ζώο που θα υποκριθεί για να φύγετε από το πάρκο, και να πάτε στο αυτοκίνητο.

 

5. Να είσαι προσεκτικός με αυτά που λες.

Αυτό το σημείο έχει να κάνει με το πιο πάνω, με τις επιλογές. Μην δώσεις στο παιδί σου επιλογές με τις οποίες δεν συμφωνείς. Το παιδί πρέπει να μπορεί να επιλέξει και να είναι και οι δύο πλευρές ευχαριστημένες. Επίσης, προσπάθησε να λες τη γνώμη σου στο παιδί σου όταν χρειάζεται πραγματικά. Μην είσαι συνέχεια από πάνω του, να ελέγχεις κάθε του κίνηση. Αν κάτι δεν το κάνει σωστά, μην κρίνεις, δείξε του ξανά με υπομονή.

 

6. Μην τρέχεις να λύσεις κάθε πρόβλημα του παιδιού σου.

Κάποιες φορές το παιδί σου θα σε χρειαστεί να το βοηθήσεις. Κάποιες άλλες, είναι καλή ιδέα να αφήνεις το παιδί να βρει λύσεις μόνο του, ειδικά αν πρόκειται για μεγαλύτερα παιδιά. Για παράδειγμα, αντί να τρέξεις να καυγαδίσεις με τη μητέρα του φίλου του γιατί ο φίλος του δεν μοιράζεται τα παιχνίδια του με το παιδί σου, ρώτησε το παιδί σου πως νιώθει, και τι θα μπορούσε να πει στον φίλο του για να βρει μια λύση που τον ικανοποιεί. Δεν θα είσαι πάντα κοντά του, και πρέπει το παιδί να μάθει να σκέφτεται μόνο του.

 

7. Άφησε λίγο “απρογραμμάτιστο” χρόνο στο πρόγραμμα του παιδιού.

Τα τελευταία χρόνια, παρατηρούμε ότι, από πολύ μικρή ηλικία, το πρόγραμμα του παιδιού βαρυφορτώνεται, με αποτέλεσμα να μην έχει χρόνο ούτε να παίξει πολλές φορές! Τα παιδιά χρειάζονται χρόνο για ξεκούραση, για χαλάρωση, είτε είναι δύο χρονών, είτε είναι 16. Αυτός ο πολύτιμος χρόνος επιτρέπει στο παιδί να κάνει πράγματα μόνο του, να κάθεται με τις σκέψεις του, να ξεκουράζει απλά το σώμα του, και είναι πολύ σημαντικό αυτό για τη νοητική ανάπτυξη του παιδιού. Παράλληλα, χτίζει την αυτονομία του παιδιού, αφού έχει έναν κάποιον έλεγχο στην καθημερινότητά του.

 

VI-22593-NOVALAC-11/2022